Skip links

Dawn Foods Europe

Hoe kan het sales team van Dawn Foods Europe hogere resultaten generen?

Dawn Foods Europe wilde een effectief sales team opzetten om omzet te genereren en het merk in Europa te vergroten. Groei in verkoop en naamsbekendheid stond centraal. De verkoop stagneerde en de inspanningen van het huidige salesteam voldeden niet aan de wensen. Dawn is een familiebedrijf en ze wilden zien of er een mogelijkheid was om het huidige team op te leiden. Ze geven mensen niet zo snel op. Hoe bijzonder is dat van Dawn, hoe de familie eigenlijk heel open stond om potentieel talent te zien en te laten groeien?

Laanbroek Schoeman adviseurs

Dawn Foods Products, Inc. is nu de leider in ingrediënten en producten voor gebak, waardoor Dawn Foods een wereldwijde bakkerij-leverancier wordt. Het wereldwijde hoofdkantoor van Dawn Foods bevindt zich in Jackson, Michigan, VS. Internationaal heeft Dawn Foods productiefaciliteiten en distributie sites in Canada, Mexico en Europa. Dawn Europe heeft productiefaciliteiten in het VK, Nederland, België, Duitsland, Hongarije, Roemenië, Portugal en Frankrijk.

  • Omvang: 501-1.000 werknemers
  • Industrie: FMCG
  • Type: Particuliere onderneming, Zakelijk
  • Locatie: Europa
Connection Excellence

Werkplek synergie

Hoe kan het sales team van Dawn Foods Europe hogere resultaten generen?

De uitdaging

Hoe kan het huidige sales team hogere resultaten generen met 20%  ieder teamlid de eigen sales target behalen? dat elk jaar al hun verkoopdoelstellingen haalt.  Hoe kan de verkoop omhoog gaan door talent aan te spreken?

Smart solutions

We zijn begonnen met een gap-analyse: waar presteert het salesteam nu, zowel individueel als als team? Waar willen we dat ze zijn? Ten tweede hebben we kwalitatief en kwantitatief onderzoek gedaan. Wat zijn de cijfers, zien we het patroon en hoe denkt het team over de veranderingen die Dawn Foods wil?

Omdat het salesteam over heel Europa was gevestigd, hebben we een call opgezet voor diepte-interviews met alle individuele salesmedewerkers. De interviews gaven een eerste overzicht van de prestaties, competentie, persoonlijke en teamambitie en hoe ontwikkelingen werden ervaren. Omdat het een behoorlijke uitdaging bleek om het gehele team in 1 ruimte te krijgen, is er gekeken vanuit flexibiliteit. Het gehele sales team zou aanwezig zijn op een beurs in Barcelona. We vlogen uit naar Barcelona hadden op 1 dag een intensieve workshop sessie met het gehele team. De resultaten waren opmerkelijk: we ontdekten dat er veel teamspirit, empathie en behoefte was om van elkaar te leren. Allen zijn ter plekke overeengekomen om elkaar te helpen en ondersteunen met persoonlijke en team- en sales ontwikkeling. 

We hebben de verkregen informatie omgezet in een online bibliotheek voor een eigen competentie- performance- sales training en ontwikkeling huis. Afgesproken werd om 12-maanden lang aan de slag te gaan met verschillende onderwerpen waar ieder sales teamlid tegenaan liep. Kwam je er niet uit? Eerst werd de informatie geraadpleegd, dan werd er hulp gevraagd en  een ieder noteerde de stand van zaken in een eigen logboek. Er werd iedere maand een feedback moment ingepast voor het optimaliseren van de online bibliotheek en om even samen na te gaan waar iedereen stond en of er nog aanvullende hulp nodig was.

Gains
  • Ontwikkeling kloof analyse en implementatie project plan
  • SWOT analyse van het team afgespiegeld aan de gap-analyse en projectplan op met prestaties, competentie en verkoopstrategie
  • Transparantie en vertrouwen in het team ontwikkelen voor het delen van informatie, steun en inzicht in elkaars talent en ervaring
  • Gedurende het project werd duidelijk dat er voor Duitsland te veel werd verwacht van 1 sales manager. Hierdoor is er een succesvolle recruitment en onboarding ontstaan van een tweede Duitse sales manager
  • Lean in en ontwikkelen on the job: geen kosten voor externe training. Alleen gebruik gemaakt van bestaande kennis van het sales team. 
  • Ontwikkeling online bibliotheek voor een eigen competentie- performance- sales training en ontwikkeling huis
  • Ontwikkeling trainingsplan 
  • Verkoopteam verhoogt omzet met 20%
  • Persoonlijk ontwikkeling sales teamlid: empowerment door focus op talent, ontwikkeling van vaardigheden door van elkaar te leren binnen het team
  • Teamontwikkeling: elkaar begrijpen en elkaar vinden bij hulpvragen
Deel deze pagina:
Share
Meer over Operational Excellence
Meer cases