Skip links

Blacklivesmatter versus Alllivesmatter, hoe verder op de werkvloer?

Blacklivesmatters versus Alllivesmatter, hoe verder op de werkvloer?

Hoe verder op de werkvloer?

Protest vanwege Blacklivesmatter, de reacties vanuit ondernemend Nederland, de media en hoe Femke Halsema opeens het zwarte schaap werd. Het zal je zeker niet ontgaan zijn. Diversiteit en inclusiviteit is een hot topic en iedereen heeft er wel een mening over.

Maar berust die mening wel op waarheid? Wat is diversiteit en inclusiviteit nu echt en hoe gaan we hiermee om?

 

Om goed met elkaar hierover te communiceren, zul je eerst moeten weten wat D&I echt is. Want dit speelt zich overal af in de samenleving, ook op de (digitale) werkvloer waar we elkaar een fijne werkervaring gunnen.

De vraag die we terugkrijgen is: hoe dan?
Ons credo is denk vanuit purpose, werk met wat er al is en begin klein. Dat kleine zit ook in van elkaar leren en stapjes maken. Deze blog is een cadeau aan zij die diversiteit op de werkvloer een feit willen maken . Ready? Set? Go!

Een samenvatting van wat we tot nu toe mee hebben gemaakt in 2020: Covid-19/ Corona

Covid-19 is echt en het heeft vergaande gevolgen voor de samenleving. Op de werkvloer zien we dat thuiswerken en digitaal werken inmiddels onderdeel zijn van #hetnieuwenormaal / #WFH. Dat gaat wel gepaard met de nodige vragen. De overbelasting en onderwaardering op de zorg is pijnlijk duidelijk geworden. Applaudisseren en dank betuigen voor de zorg is wereldwijd een trend geworden. Ondernemers maken zich zorgen. Ze hebben veel te verduren vanwege Covid-19. De 1.5 m samenleving, is dat nog vol te houden? Mensen die met het mooie weer massaal in parken en op het strand te vinden zijn en een terrasje pakken.

Institutioneel racisme

Het thema (institutioneel) racisme heeft een prominente plek gekregen in de politieke discussie. Het bestaat en mensen uiten zich.

“Is institutioneel racisme nieuw? Nee, natuurlijk niet. Het rapport Arbeidsmarktdiscriminatie heeft Nederland inzicht gegeven op de stand van zaken en invloedrijke mensen zoals de artiest Typhoon en voetballer Pernelly Biya hebben zich hierover eerder uitgesproken.

Waar begin je met zoveel informatie tot je beschikking?

Vanuit Ganes zeggen we: werk met wat er al is en begin klein. Dat kleine zit ook in van elkaar leren en stapjes maken. Starten met de basiskennis over diversiteit en inclusiviteit. Dat is altijd een goed startpunt.

Wat is diversiteit & inclusiviteit?

Het actuele debat is voorheen voornamelijk gericht geweest op genderdiversiteit in de vorm van het vrouwenquotum, etniciteit bij met name recruitmentactiviteiten en seksualiteit. Diversiteit en inclusiviteit is overkoepelend. Het is omvangrijker dan vaak wordt gedacht en wordt onderverdeeld in drie dimensies met daarbij behorende aspecten van de mens.

De meeste organisaties blijven ‘hangen’ in de interne dimensie waar de meeste uiterlijke kenmerken zich bevinden. De tweede en derde dimensie (externe en organisatie aspecten) is nog te vaak niet in zicht. De combinatie van de drie dimensies maakt inclusiviteit. Inclusiviteit is een mensenrecht. Dat is om als vol lid van de samenleving geaccepteerd en gerespecteerd te worden zonder enige vorm van labels.

Blacklivesmatter = is etnische diversiteit en Alllivesmatter = inclusiviteit

Etnische diversiteit is een uniek aspect van een persoon. Dit bevindt zich in een breed scala aan aspecten wat de uniekheid van een persoon maak. Dit geldt ook voor gender en seksualiteit. Negeer dit en je negeert het mensenrecht om volledig jezelf te zijn.

Alllivesmatter (mensenrecht) heeft alleen bestaansrecht wanneer er daarbinnen ruimte bestaat voor alle unieke aspecten (Blacklivesmatters). Dat is waar het begint. Het is geen kwestie van versus, het een kan simpelweg niet zonder de ander. Mocht je dieper willen duiken in dit onderwerp, lees ook onze whitepaper.

Ander perspectief

Het wordt de etnische bevolking vaak verweten dat zij een slachtofferrol wordt innemen. Lees hier een interessant artikel hierover.

Laten we het bekijken vanuit een ander perspectief. Opvallend is dat vooral Millenials, generatie Y en Z hier een andere positieve draai aan geven. Wat al 500 jaar bestaat is niet te veranderen met een druk op de knop. Dat besef is er. Er wordt nu duidelijk gecommuniceerd vanuit verbinding en empathie. De boodschap is duidelijk: het is genoeg en het moet stoppen.

In Azie vinden er ook demonstraties plaats

Met de inzet van fans van Koreaanse Kpop BTS band, ontstond er een actie om de negatieve reactie van racistische uitingen te overstemmen vanuit liefde voor de band. Lees hier meer over.

Waarom? De heren hebben zich duidelijk uitgesproken en de fans hebben hieraan gehoor gegeven:

Wereldwijd komen mensen in actie

Wat houdt dat in voor jou, je organisatie, je klant(en) en onze samenleving?

De kracht van je stem laten horen en dit ook gebruiken voor echte acties en ontwikkeling is duidelijk geworden nadat Johan Derksen zich racistisch heeft uitgelaten. Met de hashtag #defundracism is er een stormvloed aan reacties uitgegaan naar de sponsoren van het programma (en zender) en inmiddels hebben verschillende sponsoren besloten om zich terug te trekken.

Waarom? Omdat racisme en discriminatie niet getolereerd wordt en zij zich daar ook niet mee willen identificeren. Het is overigens ook niet goed voor de portemonnee, je verliest er klanten mee.

Tot de uitspraak van Johan Derksen was het stil bij Nederlandse werkgevers. Waarom is dat? Racisme en discriminatie is bij wetgeving verboden. Het zou een inkoppertje moeten zijn om daar een statement over te publiceren. En toch is dit niet gedaan. Andere merken zoals Nike hebben zich wel uitgesproken.

De boodschap van Nike is duidelijke: zero tolerance voor racisme en discriminatie. Nike’s waarden staan voor het beste uit jezelf en anderen halen. Door een statement te maken uit Nike de organisatiewaarden nogmaals en de waarden en bijbehorende boodschap worden gedeeld door alle medewerkers en klanten. Wat heeft geleid tot meer verkoop en een duidelijke stijging in aandeelwaarden.

Overigens brengt ons dit bij een goede vraag: Heeft jouw organisatie/ werkgever zich uitgesproken over racisme?

En jij? Ben je bereid om oncomfortabel te zijn? Want daar zit het licht.

Met elkaar in de verbinding gaan en gebruik maken van de middelen die er al zijn om de ontwikkeling in te zetten. Waarin iedereen tot zijn/haar recht komt en en kan (op)bloeien. Daar beginnen wij altijd mee bij elk van onze klanten. Waar begin je om dit ook op de werkvloer te ontwikkelen?


Wij zijn van mening dat het bij jou begint. Jij bent namelijk uniek, je maakt je organisatiecultuur op de werkvloer samen met je collega’s en gunt elkaar fijne (werk)ervaringen, je werkt voor je klanten en wilt graag een duurzame en positieve impact maken op de samenleving. Toch? Dit is overigens vanuit je purpose werken en leven.

Ik wil niet oncomfortabel zijn

Ja, we begrijpen dat het oncomfortabel is. Dit onderwerp is behoorlijk zwaar. Geef jezelf even een schouderklopje. Je leest dit en dat is je eerste stap. Je staat ervoor open om jezelf te ontwikkelen. Iedereen ervaart dit anders en dat mag ook.

Hierbij een aantal cadeautjes om je verder te ontwikkelen. Jij beslist: op jouw tempo lezen, kijken en/of luisteren.

Wil je meer weten en/of ben je op zoek naar goede bronnen en advies? Neem dan contact met ons op.

  • Onze whitepaper over purpose, diversiteit en inclusiviteit.
  • Lees, kijk en/of luister naar een held (onze mening), Jane Elliot. Dit is Jane Elliot
  • Artikel over het belang van purpose gedreven zijn
  • Leestip: Hallo witte mensen van Anousha Nzume
  • Welke rol speelde Nederland in de slavernij. Een mooie reeks hierover.
  • Leestip: Interview met de Surinaams-Nederlandse hoogleraar Philomena Essed het boek ‘Alledaags racisme’.
  • Kijktip: Op netflix de serie “When they see us”, “Dear white people” en “13th”.
Wat aanvullend advies:
  • Nogmaals start eerst bij jezelf en spijker je kennis bij. Vorm je eigen mening. In deze volgorde.
  • Ga na wat dit met je doet, denk na en voel. Empatisch vermogen voor een ander en voor jezelf. Niet te streng zijn voor jezelf.
  • Kom dan in actie vanuit verbinding. Woon een demonstratie bij, teken een petitie, doneer, ga verder met (zelf)onderzoek, ga de dialoog aan en kijk niet weg. Kortom, ontwikkel jezelf.
  • Ons credo is voor, door en met elkaar doorontwikkelen naar duurzaam impact vanuit verbinding. Daarom organiseren we de komende periodes o.a. gratis webinars over diversiteit & inclusiviteit om samen met jullie op zoek te gaan naar bestaande en nieuwe perspectieven, antwoorden, lessen en best practices. Een goede start is het bekijken van onze FREE Masterclass. We kijken ernaar uit om je te ontmoeten!
Deel deze pagina:
Share
Meer lezen?
  • download whitepaper over het aantrekken & behouden van talent 
Meer solutions

Recruitment &
Retentie

Meer diversiteit op de werkvloer is een unieke en effectieve recruitment strategie en waarin nog veel voor je organisatie te winnen valt. Kortom, genoeg uitdaging en ruimte voor kansen om talent aan te trekken en te behouden.

Kom en blijf erbij
Werkplek synergie

Werkvloer
synergie

Met werkvloer synergie kies je ervoor om met plezier samen met, voor en door elkaar te ontwikkelen om meerwaarde te leveren. Het is mensgericht (door) ontwikkelen.

Beter willen worden en blijven

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.