Skip links

Hoe je als purpose driven organisatie nog effectiever bent in je recruitment strategie

Hoe je als purpose driven organisaties effectiever bent

Ooit gehoord van de uitdrukking Culture eats strategy for breakfast? De uitdrukking geeft aan dat je van alles kunt willen als organisatie maar dit faalt wanneer je organisatiecultuur er niet op is ingericht.

Je medewerkers maken (en breken!) je organisatiecultuur. Toch kiezen veel organisaties ervoor om de medewerker stem niet mee te nemen. Purpose driven organisaties investeren enorm veel in de organisatiecultuur en vergroten daarmee de medewerkersbetrokkenheid en trekken met gemak talent aan.

Wat is een purpose driven organisatie?

Een purpose driven organisatie werkt vanuit de 4 grote belanghebbenden: de organisatie, de klant, de medewerker en de maatschappij. De rode draad hierin is duurzame positieve impact maken voor alle belanghebbenden.

Wat maakt een organisatie purpose driven?

Vandaag de dag staat vaak het doel van organisaties voorop. Een doel gaat over resultaat en meer over de vraag hoe je daar naartoe werkt. Een purpose driven organisatie wordt gedreven op de vraag “waarom bestaat onze organisatie? en deze vraag sijpelt door in ieder te nemen besluit binnen een organisatie. Purpose driven organisaties maken beslissingen op basis van wat de impact zal zijn op de omgang met hun medewerkers, het milieu en hoe ze de gemeenschappen kunnen ontwikkelen en ondersteunen waarin ze actief zijn.

Waarom investeren in in het ontwikkelen van je purpose driven organisatie?.

Veel organisaties zijn overgestapt van doelgedreven zijn naar purpose driven zijn om drie belangrijke redenen:

Purpose driven zijn geeft een groter onderscheidende factor. Purpose driven organisaties hebben een hogere productiviteit en groeipercentages, samen met een tevredener personeel dat langer bij hen blijft.5 Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat purpose driven organisaties 30% meer innovatie laat zien en dat er 40% meer behoud van personeel te zien is dan bij de concurrentie.

Klanten kiezen ook steeds voor voor producten en diensten waarbij prijs en kwaliteit van belang zijn in combinatie met de wens om dit af te nemen bij organisaties die handelen vanuit purpose.

Mensen willen werken voor een bedrijf waarvan het doel is gericht op het algemeen belang van de samenleving. Ze willen samenwerken met bedrijven die hun waarden delen, die actief uitdrukken wat ze doen om een ​​goede partner met de wereld te zijn.

Het belang van purpose driven zijn in het behouden en aantrekken van talent.

Bij het aantrekken en behouden van talent is de purpose driven gedachte essentieel. Talent stelt zichzelf steeds meer en vaker de vraag waarom ze bij een specifieke organisatie werkzaam willen zijn. Als we kijken vanuit het perspectief van generatie diversiteit, dan zien we dat de generaties Millennials en verder meer op zoek zijn naar zingeving. Ze willen de eigen persoonlijke purpose en zingeving terug zien in de keuze van de werkgever.

Purpose en employer branding

Organisaties die hun doel niet duidelijk verwoorden voor hun klanten, personeel en partners kan het risico lopen achterop te raken of volledig te falen. Anderzijds kunnen merken die een authentieke relatie hebben met alle belanghebbenden, een betekenisvolle band met hen creëren, waardoor die zich kunnen identificeren met je organisatie en (employer) brand.

Employer branding gaat over de profilering van je organisatie als werkgever bij je doelgroep(en) voor het aantrekken van nieuw personeel. Het is een combinatie van je unieke identiteit, je imago en je reputatie als werkgever. In het kort: het is je werkgeversmerk. In het aantrekken en behouden van je personeel is dit van belang wanneer er een keuze wordt gemaakt voor een werkgever. Het gaat over het oordelen over organisaties en vaak ook gedrag en keuzes. Dit is de directe link naar de zingeving en purpose: zou ik daar willen werken?

Hoe purpose driven is jouw organisaties?

Door de employer brand af te stemmen met purpose driven zijn, zul je organisatie een nog sterke profilering op de arbeidsmarkt neerzetten. Je bent nog effectiever in je recruitment strategie en de wervingsacties doordat je gerichter je doelgroep benaderd en die herkennen zichzelf weer in je organisatie.

Deel deze pagina:
Share
Meer over Cultuurontwikkeling
Meer solutions

Recruitment &
Retentie

Meer diversiteit op de werkvloer is een unieke en effectieve recruitment strategie en waarin nog veel voor je organisatie te winnen valt.

Kom en blijf erbij
Connection Excellence

Werkvloer
synergie

Met werkvloer synergie kies je ervoor om met plezier samen met, voor en door elkaar te ontwikkelen om meerwaarde te leveren. Het is mensgericht (door) ontwikkelen.

Beter willen worden en blijven

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.