Skip links

Twee organisaties die met de juiste inzet van diversiteit en inclusie hun ROI met 40% verhogen

Twee organisaties die met de juiste inzet van diversiteit en inclusie hun ROI met 40% verhogen

Wist je dat een derde van de huidige beroepsbevolking ongelukkig is met zijn/haar werk? Plus, veel organisaties geen vooruitgang zien in de innovatie investeringen?  Wat heeft purpose, diversiteit en inclusie hiermee te maken? Om het heel kort te zeggen: ALLES! Sterker nog, het is je oplossing. 

Een aantal herkenbare voorbeelden van uitdagingen op de werkvloer:

 

  • Ongemotiveerd personeel
  • Hoog ziekteverzuim
  • Leidinggevenden zijn bezig met de zgn. “waan van de dag”
  • Talent dat vertrekt naar de concurrent
AUW! Dat doet pijn!

Vooral omdat dit inhoudt dat er bakken met geld wordt uitgegeven en de ROI (Return On Investment) nergens te bekennen is. We horen je al denken: Huh, hoezo gaan we van diversiteit en inclusie naar financiën? Diversiteit en inclusie valt toch onder MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) en doen we er toch gewoon bij omdat het een nice to have is en omdat het wordt opgedrongen door de overheid? En purpose, dat is toch iets zweverig?

Newsflash! De meest succesvolle organisaties zoals een Netflix en Nike hanteren purpose, diversiteit en inclusie al jarenlang als succes strategie en zien de productiviteit en innovatiekracht alleen maar stijgen. Daarnaast is het onderscheidend vermogen zo groot, dat ze een magneet zijn in het aantrekken en behouden van talent.

Nike heeft legendarische marketingcampagnes. Ken je deze?
Wat is de rol van purpose hierin?

De kracht van de legendarische campagnes zit in de purpose van Nike. Een purpose driven organisatie werkt vanuit de 4 grote belanghebbenden: de organisatie, de klant, de medewerker en de maatschappij. De rode draad hierin is duurzame positieve impact maken voor alle belanghebbenden.

Waar komt diversiteit en inclusie tevoorschijn?

Diversiteit gaat over de unieke aspecten van je medewerker en het vergroten ervan in de vorm van talentontwikkeling. Iedereen heeft labels maar welke inhoud geef je aan die labels? Nike zet diversiteit en inclusie in om te leren van medewerkers om ze binnen teams complementair aan elkaar te maken. Nike haalt informatie bij ze op over ideeën, talenten, kansen, gedrag, de inhoud van het werk en hoe ze zich voelen en gebruikt dit om ontwikkel initiatieven een boost te geven.

Fun fact: Het Nike team dat de campagnes ontwikkelt is divers en inclusief. Verschillende perspectieven maakt een unieke opsomming van talent. Kijk eens naar wat voor magisch resultaat dit leidt!

Inclusie is een mensenrecht. Het zijn, zonder enige vorm van labels. Wanneer je alle dimensies van diversiteit ontwikkelt, dan maakt dit inclusie. Meer weten? Download dan onze whitepaper of volg de masterclass. Ben je meteen bij.

Conclusie: purpose + diversiteit + inclusie = ontwikkelen van kansen en mogelijkheden met duurzame resultaten

We willen er niet al te veel aandacht aan wijden maar we hebben ook een voorbeeld van H&M waarin purpose, diversiteit en inclusie spoorloos is en de nodige negatieve gevolgen heeft gehad. Is er een perfecte organisatie? Nee, natuurlijk niet. Zowel Nike als H&M hebben nog een lange weg te gaan. Wat ze wel doen is inzetten op ontwikkeling en zijn hier transparant over.

Maak nu een afspraak en ontdek de onbewuste blinde vlekken in je organisatie.

Meer informatie

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.