Skip links

Vanuit purpose ondernemen is duurzaam en winstgevend

Vanuit purpose ondernemen is duurzaam en winstgevend.

Purpose en diversiteit en inclusie op de werkvloer, waarom is dat belangrijk? Als je van enorme kostenposten wilt ontwikkelen naar duurzame ROI tot 48% meer kwaliteitsverhoging, lees dan verder.

Wat is een purpose driven organisatie?

Een purpose driven organisatie werkt vanuit de 4 grote belanghebbenden: de organisatie, de klant, de medewerker en de maatschappij. De rode draad hierin is duurzame positieve impact maken voor alle belanghebbenden.

Wat houdt dit in voor de werkvloer?
  • Veel organisaties nemen, helaas, genoegen met een gemiddelde performance waardoor de continuïteit van de organisatie op lange termijn in het geding komt;
  • binnen 10 jaar zullen Millennials en Generatie Z veelal aanwezig zijn op de werkvloer. 90% geeft aan alleen te willen werken voor een purpose gedreven organisatie waarin diversiteit en inclusie een gegeven is;
  • er vindt een verschuiving plaats van top-down naar bottom up waarbij purpose leidend is. Leiderschap team en organisatieculturen binnen veel organisaties zijn hier (nog) niet op voorbereidt.

Vertel, waar sta jij hiermee in je organisatie? Purpose gedreven zijn met diversiteit en inclusie als strategie biedt je oplossingen voor je uitdagingen.

Wat maakt een organisatie purpose driven?

Vandaag de dag staat vaak het doel van organisaties voorop. Een doel gaat over resultaat en meer over de vraag hoe je daar naartoe werkt. Een purpose driven organisatie wordt gedreven op de vraag “waarom bestaat onze organisatie? en deze vraag sijpelt door in ieder te nemen besluit binnen een organisatie. Purpose driven organisaties maken beslissingen op basis van wat de impact zal zijn op de omgang met hun medewerkers, de klanten, de samenleving en hoe ze de gemeenschappen kunnen ontwikkelen en ondersteunen waarin ze actief zijn.

Een goed voorbeeld van een op purpose gedreven organisatie is Nike. In dit artikel leggen we uit waarom, hoe en wat Nike doet m.b.t. de eigen purpose en hoe diversiteit en inclusie als strategie wordt ingezet om die ROI te behalen. Ook leuk: het omvat ook een voorbeeld van een organisatie die hierin een enorme blooper heeft gemaakt. Ja, wij delen ook de niet zo succesvolle voorbeelden. Dat is ook zo eerlijk.

 

Nike is indrukwekkend en we horen je al denken: “wij zijn niet zo groot en hebben dat budget niet”.

 

Geen zorgen! We geven je met She Matters een goed kleinschalig voorbeeld van purpose gedreven zijn. In dit filmpje legt Christina Moreno duidelijk uit waar She Matters voor staat.

Welkom in de nieuwe wereld, waarin veel organisaties overstappen van doel- naar purpose gedreven zijn. Waar geld verdienen op een duurzame manier geschied. Waarom zou je dit willen? Meer weten? Meld je dan aan voor onze Masterclass:

Meld je aan
Kies met purpose en diversiteit & inclusie voor een duurzame vorm van ondernemen
  • Het geeft een groter onderscheidende factor. Purpose gedreven organisaties hebben een hogere productiviteit en groeipercentages, samen met een tevredener personeel dat langer bij hen blijft. Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat deze organisaties 30% meer innovatie laat zien en dat er 40% meer behoud van personeel te zien is dan bij de concurrentie.
  • Klanten kiezen ook steeds meer en vaker voor producten en diensten waarbij prijs en kwaliteit van belang zijn in combinatie met de wens om dit af te nemen bij organisaties die handelen vanuit purpose.
  • Mensen willen werken voor een organisatie waarvan het doel is gericht op het algemeen belang van de samenleving. Ze willen samenwerken met organisaties die hun waarden delen, die actief uitdrukken wat ze doen om een ​​goede partner met de wereld te zijn.

 

 Kies voor jezelf, je organisatie, klant en de samenleving. Kies voor purpose gedreven ondernemen.

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.