Skip links

Hoe trek je Millennials en Generatie Z aan?

Hoe trek je Millennials en Generatie Z aan?

Een veel gehoorde uitdaging van organisaties is dat er grote moeite bestaat met de individualisering van de samenleving. Individualisering van de mens geeft voor veel werkgevers een signaal dat dit de loyaliteit verminderd, de arbeidsovereenkomst onderhandelingen intensiever maakt en het beeld ontstaat dat er minder binding bestaat met het collectief. Daarnaast zijn er meer zzp’ers en minder langdurige dienstverbanden.

Millennials, Generatie Z en die moeilijke eisen.

Net als iedere generatie ervoor, hebben deze generaties ook de nodige specifieke wensen en kenmerken.

Hoe vaak wordt er nu geroepen: “O, deze generatie geeft nu alleen om zichzelf en neemt te veel selfies per dag. Ze zijn altijd online” Wat gebeurt er als innovatie begint? Ontwikkeling! Ontwikkeling tot het begrijpen om levensstandaarden te verbeteren. Auto’s werden uitgevonden en zijn in de doorontwikkeling zoals Tesla. Technologie komt in vrijwel iedere branche voor ter ontwikkeling van de dienstverlening en het verdwijnt niet. Online is de innovatie van nu en de geschiedenis laat zien hoe innovatie hier altijd is geweest. Dus voor het aantrekken van nieuw personeel, omarm de online wereld en de technologie als hulpmiddel.

Wat als we je vertellen, dat het is niet zo een groot probleem is en de individualisering ook voordelen heeft?”

Vrouwenemancipatie

Onderdeel van de vrouwenemancipatie onder het mom van het feminisme. Bestaat al jaren: “Feminisme is een reeks sociale bewegingen, politieke bewegingen en ideologieën die een gemeenschappelijk doel delen: het definiëren, vestigen en bereiken van de politieke, economische, persoonlijke en sociale gelijkheid van de seksen”

Vrouwenquota, equal pay, gelijke beloning en gendergelijkheid zijn momenteel hot topics? Denk nog eens goed na, vrouwenemancipatie is er altijd geweest. Twee tips:
1) doe onderzoek intern, wees er eerlijk en transparant hierover en ga voor de gelijke behandeling. Je kunt dit als onderwerp mee nemen in je recruitmentstrategie.
2) neem geen vrouwen aan alleen maar vanwege geslacht of een quotum te behalen. Trek aan en neem nieuw personeel aan op het volledige en unieke profiel. Dan ben je pas echt bezig met diversiteit op de werkvloer.

Meer weten? Bekijk de FREE Masterclass
Cancel culture

Vooral actueel is de zgn. cancel culture. Er is zelfs een actie om dit tegen te gaan. Cancel culture komt ergens vandaag. Vaak vanuit onvrede om van het niet gehoord of gezien  worden. Met andere woorden: het vervult een behoefte om je stem te laten horen.

Met de intrede van social media, hebben de Millenials en de Generatie Z een troef in handen om de stem te laten horen. Dat het eenzijdig is en vaak vanuit 1 mening met weinig onderzoek, ja dat is zo. Is dat nou ook niet wat de mainstream media ook doet? Dit heeft framing? Is cancel culture dan zo anders dan framing? Interessante manier om naar een onderwerp te kijken wat vaak een negatieve lading heeft. Overigens is het opvallend dat, met name deze twee generaties, de stem laat horen omdat zij zich nergens gezien of gehoord voelen. Dan maar zo, lijkt het antwoord te zijn. Van de hippies met sit downs naar protesten op straat en dan nu ook via online. Eigenlijk best bijzonder hoe je stem laten horen ook in doorontwikkeling is, toch?

Individualisme versus gemeenschap

Is het zo erg hoe generatie nu van zichzelf houdt en leert om volledig van zichzelf te houden zoals ze zijn. Individualisme gaat over elk aspect van de mens en de ultieme vorm van diversiteit: je unieke zelf kennen en jezelf vieren! Hoe gelukkiger je zelf bent, hoe meer je geluk wilt delen.

Kortom, genoeg reden en mogelijkheden om diversiteit op de werkvloer op te nemen in je recruitmentstrategie.

Wat ga jij vandaag nog doen om dit op te pakken?

Deel deze pagina:
Share
Meer over Recruitment & retentie
Meer solutions

Cultuur
ontwikkeling

Ontwikkel je organisatie met purpose door het verhogen van je medewerkerbetrokkenheid. Niet meer verandering van bovenaf opgelegd, wel door ontwikkeling waarin zelf medewerkers gemotiveerd zijn. Dag weerstand, hallo constante ontwikkeling.

Kom en blijf erbij
Connection Excellence

Werkvloer
synergie

Met werkvloer synergie kies je ervoor om met plezier samen met, voor en door elkaar te ontwikkelen om meerwaarde te leveren. Het is mensgericht (door) ontwikkelen.

Beter willen worden en blijven

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.