Skip links

MVO geeft recruitment kansen

MVO geeft recruitment kansen

In onze eerdere blog, geven we een drietal maatschappelijke trends weer die van invloed zijn op je recruitment strategie. Naast deze drie trends gaan we nu in op een tweetal vooral herkenbare trends op de werkvloer waaronder hoe MVO recruitment kansen geeft.

Ontgroening en vergrijzing van de samenleving is niets nieuws. Het maakt dat er sprake is van generatie diversiteit. Sommigen claimen dat dit minder ruimte voor doorstroom en hogere personeelskosten zou betekenen.

Omdenken: waar liggen de kansen?
Als je efficiënter en effectiever werkt, dan gaat de aandacht naar waar het echt om gaat. Met de toepassing van generatie diversiteit zul je kansen ontwikkelen en meer effect hebben in je wervingsactiviteiten

De noodzaak om steeds meer maatschappelijk verantwoord te ondernemen en in het bijzonder meer op het gebied van duurzaamheid. Vele organisaties voelen de druk om verantwoord te handelen en zien de werkdruk en kosten stijgen om hieraan te voldoen.

Omdenken: waar liggen de kansen?
Maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid zijn geen trends, zoals velen denken. Het brengt juist extra nadruk op waardeontwikkeling voor je klant op de lange termijn met zich mee. Is dat juist datgene waar ondernemen om draait?: duurzame waarde leveren aan je klant.

Duurzaamheid vanuit klimaat verandering perspectief

Omdenken: waar liggen de kansen?

Met de introductie van Greta is er meer aandacht voor de gevolgen van klimaatverandering. Greta doet niets nieuws. Rose Whipple van inheemse afkomst, doet dit al jaren vanuit een milieu en mens perspectief voor de bescherming van planeet aarde en het inheemse volk. Beiden zoeken de samenwerking op het gebied van duurzaamheid. Veel mensen voelen zich betrokken bij het onderwerp duurzaamheid op het gebied van klimaatverandering. Een tip is om te onderzoeken in hoeverre dit leeft bij je eigen medewerkers en hoe je als organisatie dit ook kunt opnemen in je employer branding en de recruitment strategie.

Duurzaamheid vanuit ethisch perspectief

Omdenken: waar liggen de kansen?

Na de financiële crisis van 2018 zijn er verschillende programma’s opgestart waarbij met name bankmedewerkers getraind worden in het ethisch handelen. De maatregelen moeten klantgericht gedrag stimuleren en voorkomen dat medewerkers enkel handelen uit eigenbelang. Toch komt er steeds meer bewijs uit psychologisch en gedrag economisch onderzoek, waaruit blijkt dat mensen soms wel degelijk handelen in het belang van een ander, zonder daar zelf beter van te worden. De bedrijfscultuur heeft daarbij invloed. investeer in ethiek in je bedrijfscultuur en profileer met de positieve gevolgen daarvan. Dit zal nieuw personeel aantrekken.

Welke vormen van MVO zet jij in?

Investeer in de impact die je maakt als organisatie.
  • Identificeer dit door de open dialoog aan te gaan met je medewerkers;
  • vraag hen wat de organisatie zo uniek maakt;
  • bespreek waar de kansen liggen;
  • richt je aandacht op het ontwikkelen van medewerkerbetrokkenheid en de mogelijkheid om naar je klanten open te zijn over de impact van je producten / diensten;
  • wees inspirerend en transparant. Hiermee trek je ook het gewenste  talent aan.

 

Geef perspectief en hoop door een duidelijke visie.

Door een visie te ontwikkelen, verduidelijk je als organisatie de overtuigingen en de geldende principes. Houd rekening met het volgende:

  • De visie wordt begrepen en gedeeld door iedereen binnen de organisatie;
  • moet breed genoeg zijn om een ​​verscheidenheid aan perspectieven op te nemen;
  • wees inspirerend en opbeurend;
  • kun je eenvoudig communiceren;
  • en natuurlijk duurzaam en inclusief van aard.

 

Formuleer een praktische missie waarin je beschrijft wat je organisatie doet, gaat doen en waarom het dat gaat doen.

Dit is meer  “actiegericht” dan een visie. Een visie inspireert om te dromen, een missie inspireert om actie te ondernemen.

  • De missie verwijst naar een uitdaging en is subtiel hoe je organisatie de oplossing voor deze uitdagingen kan bieden of deze doelen kan bereiken;
  • hou het kort, simpel, luchtig en leuk;
  • het is resultaatgericht. Leg de fundamentele resultaten uit waar je organisatie naar streeft. Verwerk hierin de duurzame en inclusieve aspecten. 

 

Deel deze pagina:
Share
Meer over Recruitment & retentie
  • download whitepaper over het aantrekken & behouden van talent 
Meer solutions

Cultuur
ontwikkeling

Ontwikkel je organisatie met purpose door het verhogen van je medewerkerbetrokkenheid. Niet meer verandering van bovenaf opgelegd, wel door ontwikkeling waarin zelf medewerkers gemotiveerd zijn. Dag weerstand, hallo constante ontwikkeling.

Kom en blijf erbij
Connection Excellence

Werkvloer
synergie

Met werkvloer synergie kies je ervoor om met plezier samen met, voor en door elkaar te ontwikkelen om meerwaarde te leveren. Het is mensgericht (door) ontwikkelen.

Beter willen worden en blijven

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.