Skip links

Recruitment een enorme kostenpost? Het kan ook anders met duurzame ROI.

Recruitment een enorme kostenpost? Het kan ook anders met duurzame ROI.

Recruitment, dat is toch het inzetten van technologie en wat we eigenlijk werving en selectie noemen? Dat denken velen. Het omvat zoveel meer als nu wordt aangenomen. Goed ingezet, leidt het tot duurzame ROI.

 

Wat is recruitment?

Recruitment verwijst naar het proces van identificeren, selecteren en aantrekken van de best gekwalificeerde en beschikbare kandidaat (van binnen of buiten de organisatie) voor een tijdelijke of vaste vacature. Als we er heel klinisch naar kijken, dan klopt deze definitie van recruitment.

Hoe ziet dit proces eruit als je inderdaad de beste kandidaten wilt aantrekken?

Het recruitment proces bestaat uit twee onderdelen:

  1. Je employer brand. Hierin bouw je een stevig fundament. Aandacht op het ontwikkelen van een vertrouwensband met je interne en externe kandidaat staat centraal. Die vertrouwensband wordt gevormd door een transparante en integere voorstel van jouw organisatie waarbij je organisatiecultuur leidend in is. Vervolgens wordt dit in een recruitmentstrategie en een effectieve arbeidsmarktcommunicatie gegoten.
  2. Je employee experience. Dit bestaat uit en pre-on-off boarding fases voor het benaderen, spreken, behouden en afscheid nemen van je kandidaten (en medewerker).

Meer weten over wat purpose is en over diversiteit?

Volg de free masterclass!
Waarom wordt er zoveel aandacht aan recruitment gegeven?

90% van Millennials en Generatie Z geeft aan alleen te willen werken voor een purpose gedreven organisatie waarin diversiteit en inclusie een gegeven is. Zij hebben andere wensen en behoeften als het gaat om het werknemer- en werkgeverschap. Binnen 10 jaar zullen deze twee generaties veelal aanwezig zijn op de werkvloer. Veel organisaties zijn hier (nog) niet goed op voorbereidt.

Dan hebben we het nog niet eens over de torenhoge kosten die worden gemaakt zonder enige vooruitzicht op duurzame ROI. Doorgaans is er 50% afbreuk kans binnen 6 maanden in dienst. Deze twee generaties piekeren er niet over. Ze verlaten je organisatie eerder als het blijkt dat de verwachtingen niet duidelijk zijn en beloften wel of niet nagekomen worden.

 

Organisaties hebben vaak veel al in huis om een goede start te maken.

Investeren in je recruitmentproces vanuit met purpose en diversiteit & inclusie als strategie  is investeren in duurzame resultaten en ROI. Geloof je het niet? Dan raden wij je aan om dit artikel te lezen over Nike. Nike zet in op purpose en diversiteit & inclusie want dat is duurzaam en winstgevend. 

 

Voordelen vanuit purpose en diversiteit & inclusie vertaald in recruitmentproces.
  • Je trekt talent aan dat goed is voor 67% meer betrokkenheid vergeleken met een gemiddeld medewerker;
  • je behaalt je doelstellingen sneller.  Zo’n 62% van purpose gedreven medewerkers behalen doelstellingen in hun eerste jaar, in tegenstelling tot een 17% voor non purpose gedreven kandidaten;
  • je geeft je budget gericht uit en investeert in duurzame ROI.
Meer weten?

Wil je (door) ontwikkelen, ben je nieuwsgierig of wil je een goede start maken in je employer branding en/of employee experience,? Een workshop, masterclass of een consultancy traject behoren tot de mogelijkheden. Bel ons op 010-307 01 65 of mail naar info@ganes.nl.
 

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.