Skip links

5 generaties op de werkvloer, hoe ga je hiermee om?

5 generaties op de werkvloer, hoe ga je hiermee om?

“Hey Boomer!, Generatie Z en dan die Millennials die altijd op zoek zijn naar zichzelf. Komen die uitspraken je bekend voor? Gefeliciteerd, want dan ben je al een beetje bekend met wat wij generatiediversiteit noemen. En met 5 generaties op de werkvloer kan dit leiden tot kopzorgen. Wij zien er alleen maar mogelijkheden in. Jij?

Werkplek synergie
Generatiediversiteit, wat is dat?

Uit onderzoek van de Intelligence Group zijn er momenteel vijf generaties actief op de arbeidsmarkt. Met iedere generatie komt een specifieke set aan behoeften. Als we kijken vanuit het perspectief van generatiediversiteit, dan zien we dat de generaties Y (Millenials) en Z op zoek zijn naar zingeving (purpose). We geven een korte samenvatting van de vijf groepen.

 

Wist je dat 90% van Millennials en Generatie Z aangegeven heeft dat ze alleen voor purpose gedreven organisaties werkzaam willen zijn waar diversiteit en inclusie een must have is? Dit zijn binnen 10 jaar de twee grootste groepen op de arbeidsmarkt. Ben jij als organisatie al goed voorbereid?

(Vroege) babyboomgeneratie. Periode 1940-1955
  • Veel behoefte aan een vast contract en inkomenszekerheid;
  • gewend aan een traditionele beloning via functie- en salarisschalen.

 

Generatie X. Periode 1955-1970
  • Salaris is belangrijk en verwachten een inkomen dat past bij ‘senioriteit’ (veelal gericht op leeftijd);
  • willen nog 1 tot 2 carrièrestappen maken.

 

Pragmatische Generatie. Periode 1970-1985 / Vanaf 1980 de early Generatie Y
  • Behoefte aan een goede werk-privé balans;
  • flexibel werken en resultaatgerichte beloningen zijn normaal.

 

Generatie Y. Periode 1985-2000, ook wel genoemd de Millennials
  • Opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden zijn doorgaans belangrijker dan salaris.
  • Let wel, een passend arbeidsvoorwaardenpakket met een goed salaris is een eis.

 

Generatie Z. periode vanaf 2000
  • Immateriële beloning is erg belangrijk;
  • hechten veel waarde aan flexibele werktijden en eigen invulling aan projecten.
Combineer dit met informatie vanuit diversiteit en inclusiviteit en het geeft je als werkgever mogelijkheden om bijvoorbeeld je recruitmentstrategie in met name, employer branding en arbeidsmarktcommunicatie, te optimaliseren.

 

Of hoe je de verschillende generaties op de werkvloer bewust kunt maken van unieke talenten en met de juiste inzet ervan kunt begeleiden naar goede samenwerking. Wij doen dit vaak binnen Werkplek synergie en dit filmpje is een hilarisch voorbeeld van verrassende uitspraken en resultaten van bijvoorbeeld dialoogsessies. Hier gaan we op zoek naar elkaars wereldbeeld, talenten, verschillen, overeenkomsten en hoe dit ingezet kan worden naar het zien van kansen en benutten van mogelijkheden.

3 voorbeelden van resultaten uit dialoogsessies met als doel het ophalen van verschillende perspectieven voor het versterken van de synergie op de werkvloer:
  • Het gezamenlijk ontwikkelen van een gerichte en effectieve recruitment strategie;
  • feedback op je huidige arbeidsvoorwaardenpakket en mogelijkheden om dit naar realistisch behoeften aan te passen;
  • de medewerkersbetrokkenheid verhogen

 

 Generatiediversiteit is vooral nu voor velen een kopzorg, wij zien er alleen maar mogelijkheden in om de synergie op de werkvloer te versterken. Jij nu ook?

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.