Skip links

De strategische HR rol binnen diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer

De strategische HR-rol binnen diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer

In de praktijk blijkt het onderwerp diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer een behoorlijke uitdaging te zijn. Vaak heeft dit te maken met de medewerkers die het plan in de portefeuille hebben om te ontwikkelen. Hoe weet je of je de juiste mensen aan het werk hebt om dit te ontwikkelen en wat is de strategische HR-rol binnen diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer?

 

Connection Excellence

De purpose gedreven strategische HR-rol speelt een belangrijke rol bij het (mede) bepalen en implementeren van de organisatiestrategie. Om succesvol te zijn en toegevoegde waarde te bieden vanuit een HR team, is het belangrijk om verder te kijken als alleen maar vanuit het HR perspectief. Binnen organisaties is er niet altijd één persoon met de functie “strategisch management ” in de portefeuille. Het is een gedeelde taak met verschillende rollen. HR, formeel en informeel leiderschap en medewerkers behoren deel te zijn van het purpose gedreven strategisch team. Dan komt ook het gegeven dat diversiteit en inclusiviteit wordt gedragen door iedereen in de organisatie. Hoe kun je dan als purpose gedreven strategisch HR strateeg zijn en tegelijkertijd werken aan diversiteit en inclusiviteit?

Een purpose gedreven strategische team is zich ervan bewust dat de organisatiecultuur wordt bepaald door de medewerkers.

De purpose is nauw verweven met diversiteit en inclusiviteit. Diversiteit gaat over de unieke individu en alle talenten, inclusiviteit over de meerwaarde voor de maatschappij. Weet dit te combineren door vertrouwen en betrokkenheid te ontwikkelen en je hebt de sleutel tot succes. Wat je nodig hebt in je team zijn verschillen die complementair zijn aan elkaar. Het is een team met ervaring, expertise en talent die het management team en de medewerkers begeleiden in de ontwikkeling bij het maken van de noodzakelijke strategische keuzes en besluiten.

Verbinding ontwikkelen tussen organisatie en markt, kan trends vertalen naar kansen die ertoe doen.

Om succesvol te zijn, moet het team organisatie brede strategieën kunnen formuleren. Hierbij ligt de aandacht op het leggen van verbanden tussen de ambities en de capaciteiten van de organisatie en wat nodig is in de markt waarin de organisatie zich bevindt. Het is essentieel om trends in de gaten te houden en een beeld te hebben van hoe deze de organisatie beïnvloeden.
Niet alle trends zijn het waard op in te investeren. Het team weet of een trend de moeite waard is omdat het constant afweegt of het bijdraagt aan de purpose en de strategie. Een goed voorbeeld hiervan is de inzet van Social Media. Als je doelgroep tussen de 18-30 jaar is, dan zou Instagram een uitstekende keuze zijn om meer in te investeren voor directe werving. De app Tik Tok is bijvoorbeeld geschikt voor het targeten van tieners. Hierbij zou bewustwording ontwikkeling een goede invetsering zijn.

Analytisch en methodisch

Voordat een strategische keuze kan worden gemaakt, moeten er overwegingen worden gemaakt. Het doel is om dit zo solide mogelijk, goed onderbouwd en verantwoordelijk te doen. Daarom is het belangrijk voor het team om feiten te vinden en onderzoek te doen, zowel in theorie als in de vorm van experimenten in de praktijk. Dit helpt om een ​​verantwoorde basis voor visie en strategie te leggen.

Verbinden door middel van ontwikkelen van vertrouwen

Het is belangrijk om de strategie goed en effectief te kunnen formuleren binnen de organisatie. Met name ten aanzien van het management. Veel organisaties gebruiken verandermanagement om medewerkers ervan te overtuigen dat de voorgestelde koers de juiste is.
Het gaat niet meer om verplicht veranderen, juist om de constante ontwikkeling. Binnen een purpose driven organisatie staat de kracht van vermenging centraal vanuit verschillende perspectieven: de organisatie, de medewerker, de klant en de maatschappij. Een purpose gedreven team weet de purpose in alles centraal te stellen.

Kan innoveren en inspireren

De wereld verandert zo snel dat “oude organisatiemodellen” hun kracht veel sneller verliezen dan voorheen. Om je ​​concurrentiepositie te behouden, is het belangrijk dat je als organisatie continu verbetert en innovaties doorvoert. Het purpose driven strategisch team heeft het vermogen om verbindingen te leggen met de doelstellingen van de organisatie en wat nodig is om de markt waarin de organisatie zich bevindt te betreden of te verbeteren. Het team staat open voor ontwikkelingen in de externe omgeving en is bereid om bestaande producten, diensten en werkwijzen ter discussie te stellen. In het belang van continuïteit, strategische transities en betere resultaten. Het team weet ondersteuning te creëren en te behouden voor de innovaties, de bijbehorende investeringen en veranderingen. Een goede dosis creativiteit is nodig om onderwerpen “out-of-the-box” te kunnen bekijken om betere oplossingen en strategieën te kunnen bedenken.

Strategie implementatie

Het bedenken van een goede strategie is het begin. Na het creëren van ondersteuning binnen de organisatie is het belangrijk dat de strategie daadwerkelijk wordt geïmplementeerd. Dit gebeurt door de ontwikkeling van een implementatie- en ontwikkelplan waarin visie, missie, doelstellingen, planning en meetresultaten (KPI’s) zijn verwerkt. Het opleveren van een planning rapportage (tool) behoort tevens tot de werkzaamheden. Het team zorgt ervoor dat de strategie wordt gegarandeerd in de uitvoering en stuurt waar nodig.

Constant in beweging en ontwikkeling

Om de bovenstaande kenmerken goed te beheersen, moet het team professionele kennis blijven ontwikkelen en ervaring blijven opdoen die bijdragen aan de rol en het uiteindelijke purpose en organisatie doelstellingen.

Wat vind jij van het strategisch team binnen je organisatie?

 

Deel deze pagina:
Share
Meer over Connection Excellence
Meer solutions

Recruitment &
Retentie

Meer diversiteit op de werkvloer is een unieke en effectieve recruitment strategie en waarin nog veel voor je organisatie te winnen valt.

Kom en blijf erbij

Cultuur
ontwikkeling

Ontwikkel je organisatie met purpose door het verhogen van betrokkenheid van je medewerkers. Niet meer verandering van bovenaf opgelegd, wel door ontwikkeling waarin medewerkers gemotiveerd zijn. Dag weerstand, hallo constante ontwikkeling.

Beter willen worden en blijven

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.